مقالات و دانستنی ها

آهن چه اهمیتی برای پرنده دارد؟


 

آهن و اهمیت آن برای پرنده

پرندگانی که روی کف بتونی با قفس های سیمی پرورش داده می شوند،به کمبود آهن حساس تر می باشند چون آن ها به خاک که آهن تکمیلی را برای آنها فراهم می کند دسترسی ندارند .
کمبود آهن در ابتدا با کم خونی مشخص می گردد.کمبود طولانی مدت آهن ،باعث کاهش شدت رنگ قرمز و سیاه پرها در تعداد زیادی از پرندگان می شود .
پرندگان ماده تخمگذار مبتلا به کمبود آهن،تخم هایی می گذارند که در آنها مرگ و میر در مراحل انتهایی رشد و جنین به وقوع می پیوندد.
یکی از مواد و عنصر های ضروری برای رشد پرندگان ،آهن است. حضور مقدار کافی آهن در جیره پرندگان از کاهش فریتین کبد و کاهش هموگلوبین خون و به دنبال آن کم خونی جلوگیری می کند .از دیگر علائم کمبود آهن در پرندگان ،بزرگ شدن قلب پرندگان و مرگ و میر می باشد.در پرنده های بالغ کمبود آهن سبب ایجاد تب و آسیب به طرفیت بدنی پرنده میشود.
عنصر آهن در خون سازی و متابولیسم و نقل و انتقال اکسیژن ،سیستم آنتی اکسیدانی،سیستم آنزیمی سیتوکرومی نقش بسزایی دارد. کمبود آهن باعث ضعف عضلانی در انسان و حتی دام و پرندگان فقدان آهن منجر به بی رنگ شدن پر و بال ها می شود.
این علائم در پرندگان وقتی رخ می دهد که مصرف آهن بخاطر عدم رعایت نکات تغذیه ای در بالانس جیره زیاد باشد و بیماری ذخیره سازی آهن ایجاد می شود . صاحبان پرنده باید در میزان آهن و ویتامین های رژیم غذایی پرندگان تعادل ایجاد کنند.برای حظ این تعادل بهترین راه ،استفاده از مکمل های پرندگان است.که به میزان متعادل و کافی در آن ها آهن استفاده شده است.
شما می توانید این مکمل هارا از سایت کرج طوطی تهیه کنید .
استفاده از مکمل های پرندگان حاوی آهن برای از بین بردن فقدان آهن بسیار مؤثر است .ترکیبات اسیدی مانند اسکوربیک و ویتامین C سبب بروز اختلالاتی می شود .میزان مازاد آن نیز مشکل آفرین است بنابراین باید این عنصر در بدن آنها تعادل داشته باشد . مصرف زیاد آهن توسط پرندگان می تواند موجب ذخیره سازی آهن در بافت ها می گردد. تجمع آهن در کبد ،قلب و ریه ها موجب مرگ پرندگان می شود .
از علامت ها و نشانه های مازاد بودن آهن در پرندگان به شرح زیر می باشد.
_ورم کردن پرندگان
_فلج ناهنگام
_مشکلاتی در تنفس
بیشتر دانه ها حاوی ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم آهن در کیلوگرم هستند .
اندام های رویش گیاهان در حدود ۵۰تا۷۰۰ میلی گرم در کیلوگرم ماده خشک آهن دارند .
مقدار آهن در میوه ها بسیار کم و حدود ۱۵تا۴۰ میلی گرم در کیلوگرم خشک دارند.
منابع حیوانی (تخم مرغ و گوشت)معمولا حدود ۵۰۰ میلی گرم در کیلوگرم آهن دارند .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *