مقالات و دانستنی ها

راه درمان شپش گربه ها

مقابله با شپش در گربه :

چگونه گربه ها شپش می گیرند ؟

اگر شما فکر می کنید شپش‌ها با پرش و پرواز روی بدن گربه می نشیند کاملا در اشتباهید .
شپش ها از طریق تماس پوستی انتقال پیدا می کنند و روی پوست گربه ی شما زندگی می کنند تا بمیرند و از رایج ترین علل ابتلا به شپش در گربه ها از طریق مادرشان و یا استفاده از وسایل شخصی گربه ها با دیگر گربه ها است .
شپش های رو ی پوست گربه ها با اکسان و سگ کاملا متفاوت است. شپش روی پوست گربه ابتدا پوسته های مرده ی پوست را می خورد و سپس وارد پوست میشودو باعث تحریک پوست گربه و خارش آن می شود. اما در انسان و سگ شپش از خون تغذیه می کند .
علائم ابتلا به شپش در گربه:
✔️خارش و گاز گرفتگی بیش از حد
✔️ریزش مو،گره خوردگی و مات شدن مو
✔️لکه های سفید و قهوه ای روی پوست و پوشش گربه
✔️در موارد شدید شپش می تواند باعث بی خوابی ،اضطراب و کرم نواری در گربه می شد.
برای پیدا کردن شپش در گربه ابتدا موی تن او را جدا کنید و به دنبال تخم و لارو و یا هر چیز ناشناخته ای روی پوست گربه بگردید.

علل ایجاد شپش:

هیچ راهی برای انتقال شپش از انسان به گربه وجود ندارد و تنها راه انتقال شپش گربه به گربه دیگر است .
✔️زندگی غیر بهداشتی
✔️عدم اصلاح و مرتب سازی پوشش و مو
✔️تماس با گربه های دیگر دارای شپش
✔️استفاده از وسایل گربه مبتلا به شپش

آیا شپش مشکلی برای سلامتی گربه ایجاد می کند؟

شپش مشکل در سلامتی گربه ایجاد نمی کند اما عوارضی به دنبال دارد:

 مشکلات پوستی:

گربه های مبتلا به حدی خود را می خاراند که دچار بریدگی و زخم روی پوست خود می شود و این زخم ها خطرناک است و خطر ابتلا به میکروب و باکتری را به دنبال دارد.
تغییرات روی پوست:اگر به وجود شپش بی اهمیت باشید و به مدت طولانی روی پوست گربه باشد می توان عوارضی مانند تیره شدن و ضخیم شدن گربه را به دنبال دارد به خصوص در قسمت میانی
گسترش بیماره:معمولا شپش موجب بیماری های باکتری نمی شود. طبق گفته محققان تنها چیزی که شپش روی بدن ایجاد کرده است همه گيری تیفوس و تب ناشی از عود کننده شپش است.

درمان شپش:

حال به روش های درمان گربه می پردازیم.
از محصولات مخصوص سگ و گربه مخصوص شپش استفاده کنید.
و یا می توانید محصولاتی مانند: شامپو ضد شپش،قطره ضد کک و شپش،قرص ضد انگل،قلاده ضد شپش و….
قبل از شانه کردن شپش را از بین ببرید اما توجه داشته باشین که شانه زدن تنها در صورتی موثر است که بتوانید آن را به طور مستقیم روی پوست آن دریافت کنید.
حال اگر گربه شما به شدت خود را می خاراند باید زمان بیشتری صرف درمان کنید و گره های مو را به آرامی باز کنید .اگر باز کردن گره ها غیر ممکن است احتمال دارد گربه شما درد داشته باشد و شما می توانید آن گره ها را با قیچی جدا کنید‌.

از شانه های دندانه ریز استفاده کنید.

این روش بسیار زمان بر است و معمولا ساعت ها طول میکشد تا پوشش گربه به طور کامل شانه شود بنابراین با یک شانه دندانه ریز با صبر و حوصله استفاده کنید .
از شامپو برای مقابله با شپش استفاده کنید.
از بهترین و ساده ترین روش های از بین بردن شپش می توان به شامپو اشاره کرد. اما می توان به یک عیب این روش نیز اشاره کرد که وقتی پوشش گربه خشک است هیچ ماده فعالی برای از بین بردن شپش ندارد .
نکته :هیچ روشی به طور کامل و صد در صد مانع از آلوده شدن به شپش وجود ندارد.
مطمئن شوید گربه شما به محیط تمیز باز می گردد.
حال پس از درمان کامل شپش زمان بازگشت گربه به جای خواب رسیده پس باید جای خواب ،برس،درخت گربه و تمام متعلقات را بشویید و از پاک شدن آن ها مطمئن شوید و علاوه بر این به تمامی اثاث و مبل ها و تخت خواب خود را با اسپری حشره کش تمیز کنید.

چه زمان برای درمان به پزشک مراجعه کنیم:

قطعا بهتر است که برای درمان شپش ابتدا به یک پزشک دامپزشک مراجعه کنید زیرا در روش های خانگی تضمین برای تشخیص وجود شپش نیست و احتمال اشتباه با شوره سر،بافت کثیفی پوست و سایر حشرات ریز جثه وجود دارد بنابراین قبل از هر درمانی به پزشک‌ خود مراجعه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *